امیررضا قویدل: کارشناسان روابط‌عمومی، همواره سعی دارند خود را در جریان سیل اخبار و اطلاعات روزانه قرار دهند.

 به همین دلیل است که این کارشناسان ملزم هستند که ‌مطبوعات را مطالعه کنند و اخبار و وقایع را از طریق سایت‌های خبری و خبرگزاری‌ها زیرنظر داشته باشند. البته این روزها یک کارشناس روابط‌عمومی نباید به مطبوعات و خبرگزاری‌ها بسنده کند؛ چراکه بسیاری از اخبار، گزارش‌ها و تحلیل‌ها در دنیای مجازی از طریق وبلاگ‌ها منتشر می‌شوند، بدون اینکه مطبوعات چاپی و الکترونیکی به آنها اشاره‌ای داشته باشند.

وبلاگ که پدیده‌ای نسبتا نو در دنیای فناوری‌های مجازی است این امکان را به نویسنده آن می‌دهد که فارغ از ضوابط و سلایق موجود در فضای رسانه‌ای با کمترین هزینه عقاید و دیدگاه‌های خود را در فضای عمومی منتشر کند، بنابراین آزادی عملی که وبلاگ به صاحبش می‌دهد باعث شده که محتوای تولید شده وبلاگ‌ها طیف گسترده‌ای را شامل شود به‌طوری‌که از عمومی‌ترین مسائل روز تا تخصصی‌ترین موضوعات مبتلا به جامعه، در آن به چشم می‌خورد که کارشناسان روابط‌عمومی در زمینه فعالیتی خود می‌توانند به استخراج این اطلاعات ارزشمند در راستای اهداف خود بپردازند. بنابراین وبلاگ خوانی یکی دیگر از منابع کسب اطلاعات توسط کارشناسان روابط‌عمومی است.

با گذر از بستر زمان، بروز فناوری‌های نوین، نمود بهتر و بیشتری پیدا می‌کند که این پیشرفت در زمینه ارتباطات با قوت بیشتری احساس می‌شود. همانطورکه می‌دانیم ویژ‌گی بهره‌مندی از فناوری‌های روز، نخست سرعت و سپس کیفیت کار است که بهبود پیدا می‌کند. در این میان یکی از حوزه‌هایی که بنا به وظایف خود سهم بیشتری از بهره‌برداری فناوری ارتباطات برای خود قائل است حوزه روابط‌عمومی است.

کارشناسان روابط‌عمومی سعی می‌کنند با بهره‌برداری از تکنولوژی روز دنیای ارتباطات که این روزها بیشتر در فضای مجازی ظهور کرده است در عرصه رقابتی حاضر، حرفی برای گفتن داشته باشند. ظهور تکنولوژی‌های جدید همچون RSS، Ajax و پدیده‌هایی نوین و مفاهیم تازه‌ای چون شبکه‌های اجتماعی مجازی، فضای وب 2 و ایجاد ارتباط‌های چندگانه و خارج شدن از مونولوگ و دیالوگ در فضای اینترنت نیز این امکان را به فعالان در حوزه ارتباطات داده است تا با کاربردی کردن آن بر وسعت اجرایی خود بیفزایند.

به این ترتیب با اجرایی شدن فناوری‌های نوین توسط کارشناسان روابط‌عمومی علاوه بر رصد اخبار و اطلاعات روز، آگاهی از متدها و روش‌های نوین در حوزه ارتباطات از طریق کتاب‌های تخصصی، منبع بی‌پایان اینترنت و همچنین شرکت در همایش‌ها، جلسات سخنرانی و کارگاه‌های آموزشی و ارتباط با استادان و کارشناسان این حوزه از دیگر دغدغه‌های کارشناسان اصلی روابط‌عمومی است که همواره دنبال می‌کنند.

اما مهم‌ترین بخش و ویژ‌گی این کارشناسان، اتصال مستقیم با اقشار جامعه است که براساس نوع نیاز و مشکلات موجود که در حوزه‌های مختلف اجرایی برای قشرهای گوناگون ایجاد شده با فعالان امور روابط‌عمومی ارتباط برقرار می‌کنند. این ارتباط که به مرور زمان به اتصال تبدیل شده رمز شناخت بیشتر جامعه و نیازهای آن توسط کارشناسان روابط‌عمومی است که در سایر رده‌های تخصصی و غیرتخصصی یک سازمان دیده نمی‌شود.

آگاهی از شرایط روز جامعه و تحلیل از وقایع و نیازهای جامعه می‌تواند به پیش‌بینی‌های مفیدی در حوزه‌های مختلف بینجامد. هر قدر آگاهی ایجاد شده جامعیت و عمق بیشتری داشته باشد، پیش‌بینی ارائه شده به واقعیت نزدیک‌تر و در نتیجه تصمیم‌گیری‌های اجرایی ناشی از آن سرانجام بهتری دارد.

می‌دانید در سازمان‌های اجرایی، مدیران ارشد درگیر مسائل اجرایی هستند و اغلب به‌دلیل مشکلات موجود کارهای اجرایی، بیشتر وقت خود را صرف برطرف کردن موانع می‌کنند، از این‌رو زمان کمتری برای پیدا کردن یک وسعت دید نزدیک به واقعیت از دنیای اطراف خود دارند.

آشنایی به جزئیات و رخدادهای یک اجتماع و آگاهی از اثرات اقدامات مختلف و شناخت ابزارهای نوین، همه و همه در اختیار کارشناسان روابط‌عمومی است؛ اگر به معنی واقعی کلمه کارشناسان این حوزه ملاحظات مطرح شده را رعایت کنند و روابط‌عمومی را صرفا در دایره برقراری ارتباطات برای انتشار اخبار و عملکرد سازمان‌های خود در رسانه‌ها نبینند.

کد خبر 103641

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز